به پایگاه اطلاع رسانی شهرداری بندر امام حسن خوش آمدید!

پیشینه تاریخی شهر

سابقه تاریخی :

شهر و بندر کنونی امام حسن ، بر قسمت اندکی از ویرانه های شهر و بندر باستانی شینیز یا سی نیز قرار دارد . بندر و خور امام حسن در بریدگی ارتفاعی قرار گرفته است که موقعیت اراضی پست آن برای بارگیری و حمل و نقل دریایی مناسب مینماید . بر فراز این زمین افتاده ارتفاعات تپه مانندی است که در دامان آنها ، آثار و خرابه های شینیز قدیم هویداست . این آقار عبارتند از اطلال آکنده از سنگ و ملاط گچ و سنگ های دریایی و حصارهای خانه ها و آب انبار ها و چاه ها و آبریز ها و گرمابه ها ، که بر روی هم انباشه شده اند و از سه کیلومتری شرق خور امام حسن و آبادی امام حسن تا ۲ کیلومتری غربی آن و همچنین از جانب شمال آکنده از این اطلال و خرابه هاست . پی عمارات آنقدر که از گزند طبیعت و بشر در امان مانده ، به خوبی نمونه ای از استحکام و دقت در پی سازی عمارات را نشان می دهند . گوپال یا گوفال که از سفال پخته ساخته شده و احتمالا در نبردها یا جمع آوری آب استفاده میشده در خرابه های سی نیز به فراوانی وجود دارد .

شهر شی نیز یا سی نیز از جمله بنادری است که در قرون اولیه بعد از اسلام ، جغرافی دانان مسلمان ، این بندر را یکی از بنادر معمور جنوب یا مملکت فارس محسوب می داشته اند . این بندر در گذشته بنا به موقعیت های مختلف تاریخی با نام های دیگری چون شنوز و شهنواز مشهور و معروف بوده است .

سابقه این بندر به زمان ساسانیان میرسد که از سال ۲۲۶ تا ۶۵۲م بر ایران حکومت می کردند . بر اساس نوشته های تاریخ طبری این شهر در حمله اعراب مسلمان به ایران چندین روز مقاومت کرده و فرماندهی این شهر را شخصی به نام “یربوع” به عهده داشته که در این جنگ ضایعات سختی دیده و بسیاری از لشکریانش هلاک گردیده و از جمله خود یربوع نیز در این جنگ کشته و شهر به دست مسلمانان فتح می شود .قبر یربوع تا سال ۱۳۶۰ هجری شمسی در شرق امام حسن و در محلی به نام “سربال” که احتمالا محل نبرد آنها بوده ، مشخص بوده که در مسیر لوله شرکت نفت قرار گرفته و متاسفانه از بین رفته است .

همچنین ابن البلخی در فارسنامه در شرح گشادن مسلمانان پارس را آورده است که “و عمر بن خطاب نامه فرستاد سوی ابوموسی اشعری که باید مدد عثمان ابن ابن العا ص دهی تا پارس گشاده شود ، ابوموسی هر وقت از بصره تاختن آوردی با عمال  پارس و غذا کردی و بازگشتی و عثمان ابن ابی العاص لشکری را که مقدم ایشان هرمز ابن خیان العبدی بود بفرستاد و حصارکی بستد که آن را “سی نیز” خوانند و این سی نیز شهرکی است نزدیک ساحل و کتان بسیار باشد و از آنجا جامه سینیزی خیزد . ”

همچنین شهاب الدین احمد نویری در کتاب نهایه الارب فی فنون الادب آورده است که فتح سی نیز در سال بیست و سوم هجرت انجام گرفت و فرماندهی لشکریان مسلمان را عثمان ابن العاص ثقفی و ابوموسی اشعری بر عهده داشتند .

بندر سینیز بروزگار آبادانی مهروبان (دیلم کنونی) آباد بوده است . یاقوت حموی صاحب معجم البلدان آن را به کسر اول و سکون دوم و نون مکسوره ضبط کرده و می گوید :  شهری است بر ساحل دریای فارس ، نزدیک تر به بصره تا سیراف و نزدیک به جنابه .

همچنین ابواسحق ابراهیم اصطخری در کتاب مسالک و ممالک می گوید :” جنابه و سی نیز و ماهی روبان گرمسیرند ، بر کرانه دریا و میوه های گرمسیری فراخ دارند . ”  اصطخری سی نیز را از” کوره ی اردشیر خوره ” می داند . ابن البلخی در ذکر راه های فارس و از شیراز تا ساحلیات ، سینیز را در منزل نهم و بادوری شش فرسنگ از جنابه ذکر کرده است و آن را اینگونه وصف نموده : ” شهرکی است بر کنار دریا و حصارکی دارد و این سی نیز میان مهروبان و جناباد ]گناوه[ است و جامه کتان بافند ، سخت تر لطیف تر آنراجایی ندیده ام .”

در کتاب حدود العالم من المشرق الی المغرب که در سال ۳۷۲ هجری قمری تالیف گردیده ، از بندر سینیز نام برده شده و آن را چنین توصیف کرده است : سی نیز شهری است بر کنار دریا با نعمت بسیار و هوای درست و جامه های سی نیزی از آن جا برند . در سفرنامه ابن حوقل ، سیاح و جهان گرد و جغرافی دان عرب در قرن چهارم در مورد سی نیز چنین بیان میدارد : ” جنابه و سی نیز و مهروبان در کناره دریا سخت گرمسیرند و نخلستان ها و نیز میوه های نواحی گرمسیری دارند . ” همچنین در همین کتاب آمده است : ” در سی نیز جامه های سی نیزی و در جنابه دستمال های جنابی و در توج جامه های توجی به دست می آید . ” باز اصطخرذی در قرن چهارم می نویسد : ” این شهر سی نیز از مهروبان بزرگتر است و در کنار خوری واقع گردیده و تا دریا نیم فرسخ فاصله دارد . گرمایش سخت و نخلستان ها و میوه های گرمسیری دارد .”

حمداله مستوفی از جغرافی دانان قرن هشتم در کتاب مشهور خود به نام نزهته القلوب چنین گفته است : سی نیز شهری است معمور و کتان در آنجا هم کاشته و هم بافته می شود ، آن بندر در پناه قلعه ای است و روغن چراغ از آنجا به همه جا صادر می شود . با توجه به سابقه ای که ذکر گردید ، شهر سینیز یا شی نیز یکی از مراکز مهم تجارت و بازرگانی به شمار می رفته و مردم این دیار دارای حرفه هایی از جمله دریا نوردی ، تجارت ، صیادی  و کشاورزی بوده است . صنعت پارچه بافی نیز در آن رونق داشته است و از کیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردار بوده است . همچنین صنایعی هم چون سفالگری ، لعاب سازی و تزیین آنها نیز در آن رواج داشته است . کاروان های تجارتی و بازرگانان کالاهای وارداتی و محصولات شهر را به فارس و اصفهان حمل می نمودند .وجود این همه رونق ، شوکت و عظمت ، بواسطه وجود لنگرگاه بزرگ و امنی بوده که به صورت طبیعی و در نزدیکی شهر وجود داشته است که آن را “دشتکوه” می نامیدند و در آن کشتی های بزرگ پهلو می گرفتند و جای بسیار امنی برای کشتی ها بوده است ، بدین دلیل بعضی ها نام سینیز را به معنی گهواره میداننند . درۀ “دشتکوه” که در اصطلاح محلی به آن “دشکو” می گویند و هم اکنون نیز در امام حسن وجود دارد ، می گویند دارای عمقلی برابر ۸ متر و عرض ۴۰ متر و طول ۶۰۰ متر بوده است که در حال حاظر به دلیل عدم لایروبی ، ساخت وساز بناهای مسکونی در اطراف و جلوی آن و همچنین خاک ریزی درون آن ، به صورت غیر قابل استفاده مانده ، ولی آثار آن در امام حسن به خوبی و کاملا مشهود است . از قرائن و شواهد چنین بر می آید که این بندر دو بار ویران گردیده است ، یکی در قرن چهارم در سال ۳۲۱ هجری قمری توسط قرامطه که فرقه ای از اسماعیلیه و پیرو حمدان ابن اشعث ، ملقب به قرمطه بودند ، به دلیل عدم اطاعت مردم سینیز از آنان مورد تاخت و تاز قرار گرفته و ویران گردید . دراحسن التقاسیم مقدسی آمده که: ” قرمطیان در اوایل قرن چهارم هجری در سال ۳۲۱ سی نیز را تصرف کرده و اهالی آنجا را کشتند و شهر را چنان ویران کردند که جز اندکی باقی نماند . همچنین یاقوت حموی در معجم البلدان از قول ابن محمد عبداله بن المجید به سران اهوازی نقل می کند و می گوید : “در سال سیصد و بیست و یک قرمطیان از سی نیز عبور کردند ، ز دریا به آنجا آمدند و عده شان در حدود هزار نفر بود و سی سوار داشتند و سی نیز را نیز غارت کردند و مردم آنجا را کشتند . بار دیگر در اواخر قرن پنجم هجری بر اثر زمین لرزه ای از بین رفته است . اکنون با این از بین رفتن لنگرگاه و پناهگاه کشتی ها ، این بندر از رونق افتاده و با جمعیتی حدود ۳۰۰۰ نفر به عنوان مرکز بخش امام حسن شناخته می شود .

***************************************************************************

نام گذاری امام حسن

نام این بندر هم اکنون بر اساس نام امامزاده حسن ابن عبداله که هم اکنون مقبره و آرامگاه وی نیز در مرکز شهر قرار گرفته شده است . وی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که در دوران خلافت سی و چهارمین خلیفه عباسی تحت تعقیب قرار گرفته و بدین نواحی پناه بردند. در آن زمان فرمانروایی فارس و بنادر را دو نفار ظالم و ضقی به نام های ناصر اشجع و موسی ابن بغار به عهده داشتند .

امام زاده حسن به اتفاق فرزندانش نجم الدین (سید محمود اصلح که هم اکنون مقبره وی در شمال شهر و بر تپه ای مشرف به دریا قرار دارد که دارای گنبد و بارگاه می باشد) و قطب الدین و علاالدین و چند تن دیگر از بنی اعمامش که بالغ بر یکصد و پنجاه نفر بودند از راه دریا ، کنار رودخانه حله گذشته و به اتفاق فرزندانش ، پس از درگیری های شدید با اردوی خلافت در محل سیاه منصور (نام اصلی این آبادی که اکنون در منطقه سعد آباد دشتستان واقع است در اصل سپاه منصور بوده و اردوگاه خلفا جهت مبارزه با این بزرگان بوده است )، به شهر سینیز پناه آوردند و در خانه عبداله ابن خطیب مخفی می شوند . یکی از معاندنین آل علی (ع) حضور آنان را به ناصر اشجع خبر داده و او نیز عده ای را به سرکردگی حارث مرّه کوفای به شهر سی نیز گسیل داشته و حارث پس از محاصره شهر و طی یک درگیری شدید ، آنان (امام زاده حسن و سید محمود اصلح) را به شهادت رسانده و در همان جا مدفون می شوند . از تاریخ دقیق ساخت گنبد و بارگاهی که بر قبر این دو بر پاست ، مدرکی در دست نیست ولی بنا بر قول هایی در سال ۷۱۱ هجری قمری الجایتو (سلطان محمد خدابنده) برذ مزارشان آمده و فاتحه خوانده و دستور داد تا گنبد و بارگاه بر آنان ساختند که هم اکنون نیز باقی است ، که سبک معماری آنان مطابق معماری آن زمان است .

هم اکنون در جای جای امام حسن آثار و بقایای بسیاری از شهر سینیز به چشم می خورد که البته در خاک نهان شده و بر روی بسیاری از آنها مردم خانه و مسکن بنا نموده اند و هنوز آثار زیادی باقی مانده است که از دل خاک بیرون است و چناچه به موقع کاوش و خاک برداری صورت نگیرد چه بسا آثار این شهر باستانی که با خود راز ها و اسراری از مردمان پیشین دارد در دل خاک و یا در زیر ساختمان های نوساز برای همیشه مدفون شود .

“وسلام”

گردآوری و تنظیم :۱-محمدرضا زارع

۲-عبدالرسول زارع

اعضا انجمن میراث فرهنگی بخش امام حسن

آیین نامه ها

درباره بندر امام حسن

بندر امام حسن از توابع شهرستان دیلم بازمانده شهر باستانی سی نیز می باشد که در مجاورت ساحل خلیج همیشه فارس و تأسیسات عظیم شرکت نفت فلات قاره بهرگان قرار دارد .

اطلاعات تماس

آدرس : بوشهر،شهرستان دیلم، بندر امام حسن
تلفن : 07733272211
 فکس : 07733272233
پست الکترونیک : Info@emamhasancity.com

پورتال خدمات و اطلاع رسانی شهرداری بندر امام حسن (ع)

بوشهر،شهرستان دیلم، بندر امام حسن

تلفن : 07733272211

کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری بندر امام حسن (ع) می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

Template Design:Dima Group